استعداد خلیفه اللهی در نهاد تمامی انسان‌ها وجود دارد ولی در همه‌ی انسان‌ها به فعلیت نمی‌رسد. رسیدن انسان به مقام خلافت خداوند زمانی از بالقوه به بالفعل در می‌آید که فطرت خفته‌ی وی با تعلیم و تزکیه شکوفا شود. 

و حیات واقعی انسان پس از مرگ اوست.


حکمت درجه‌ای است که در آن قوه‌ی عاقله‌ی انسان تزکیه شده باشد.

عفت آن درجه است که انسان به تزکیه قوه‌ی شهویه(بهیمه) نائل آید،

شجاعت آن درجه‌ای است که قوه‌ی غضبیه(سبعیه) انسان تزکیه و شکوفا شود،

و عدالت مرتبه‌ای است که در آن قوه‌ی عامله انسان تحت فرمان قوه‌ی عاقله باشد و میان قوا تعادل حاصل شود.


+از کتاب الطهاره فی تهذیب الاخلاق مسکویه رازی.

مسکویه را بعد از ارسطو و فارابی معلم ثالث نامیده‌اند.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها