ت بر دو نوع است:

ت فاضله یا امامت و ت ناقصه یا تغلب.

هدف ت فاضله آن است که مردم را ترغیب کند تا به رفع نواقص خود بپردازند و به فضائل دست‌یابند. نفوس حیوانی خود را تعدیل کنند و به مرتبه‌ی نفس ناطقه(که انسان را مستعد دریافت هدایت میکند) برسند.


آنچه موجب شکل‌گیری ت تغلب یا ناقصه می‌شود استعباد مردم است. یعنی انسانها را از ماهیت انسانی خود خارج کردن و به ارزش‌های حیوانی روی آوردن. در چنین تی دو قوه غضب و شهوت فعال است و افراد فقط در جهت کسب نیازهای خود تلاش می‌کنند و جهت زندگی آنها افقی و مادی است.

اگر دولت نتواند با ت‌های ترغیبی و تنبیهی خود قوای و غضبی را تعدیل کند در افراد نیازهای کاذب ایجاد می‌شود و معارف کاذب و موهوم جایگزین معارف حقه میشود.


+خواجه نصیرالدین توسی.

+به مناسبت انتشار کتاب

فتنه‌ی تغلب.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها